Friday, October 26, 2007

KEJAYAAN SEORANG INSAN YANG DAHULUNYA BEKERJA MAKAN GAJI(FARIDALI)

aduhh..patutnya xperlu thread mcm ni...segan plakaku...bukanya hebat sgt...ramai lg usahawan2 ygberjaya..sinar..manaya..dll...aku pon blajar dr dorg sume..hmmm...nak citer apepon aku xtau..sbb aku mmg xreti bercerita dlm forum..klu face 2 face maybe blhkot.. klu ikutkan fresh graduate mcm aku ni mmg pikir byk kali samada nkberniaga atau makan gaji...mkn gaji lagi senang..xsakit kepala...cukup bulangaji masuk..masa lom abis study lg aku di offer utk mjadi tutor n smbung MBA kttmpt aku bljr memandangkn result ok..tp bila dipikirkan balik..ape tujuan akubelajar tinggi2..abiskan masa bertahun2 utk dptkan diploma dan ijazah..belibuku mahal2 n study giler2..akhirnya berkerja di bawah telunjuk org..aku rasaaku xleh expand..xleh kembangkan ilmu2 yg aku belajar secara teori dulu dgnlebih praktikal...aku xde kebebasan utk buat keputusan..xdekebebasan utklakukan keje.. xde kebebasan untuk lakukan sesuatu mengikut naluri dan kehendakaku..dari situ jiwa aku akan memberontak stiap kali menerima arahan..


masa studydulu mmg aku byk wat bisnes..tp semuanya buntu..sbb xde tunjuk ajar ygcukup..aku buat mcm2..MLM xyah citerla..mcm2..sinar gelak bila dgr citeraku..beribu2 abis utk MLM..mungkin xde rezeki kat situ...pastu jual keropoklekor kt tasik shah alam..alhamdulillah..nmpk hasilnya..belah pagi aku jualsweetcorn kt dlm itm..belah petang jual kopok kt tasik s.alam...masa tu akustudy kt batang berjuntai...bayangkan pagi2 aku angkat 3 kotak sweetcorn mentahwat masuk ke dlm itm dgn mggunakan kapcai aku...abis awek2 itmtengok..hehe..lantakla..nk malu watpe..aku buat menda halal...klu ada kelas kul8am...aku terus abut ke batang berjuntai..dlm 60km dr shah alam...

mcm tula akusetiap hari..ulang alik..pas abis kelas..balik s.alam utk jual kopok..mmgpenat..xterkata... sambil2 tu aku jual beg galas n beg laptop..aku amik drpembekal...pembekal tu amik dr china...dari situ la aku tau pasal china..tiap2malam aku duk surf web www.alibaba.com tu....duk tgk produk2 drchina...mmg geram klu tgk produk2 kt dlm tu..sayangnya aku xde peluang utk kchina pd masa tu sbb xtau nk contact sape utk pegi ke sana...sampai la akujumpa ahmad sidry@sinar..terima kasih xterhingga...may God blessu.. pas grad aku masuk kursus usahawan siswazah di SME bank...kat situ la akujumpa member sinar..zerocredit...dia yg bgtau aku psl bisnes di china ni..mmgdia pon amik brg dr china gak..dr situ aku dh excited..xtau nk ckp cane keexcited kan aku tu..dia suh aku kontek sinar..cpt2 aku kontek sinar..kebetulanmasa tu sinar mmg nk ke china...

alhamdulillah Tuhan bg aku peluang..esoknyaterus wat pasport n visa..kebetulan aku mmg xde duit masa tu..pinjam duitkwn2..malu mg malu tp tpaksa buang ketepi...duit nk beli brg n sara kos katchina pon aku mmg xde masa tu..tp aku gamble jek... ms tgh kursus tu aku mmg dhkeje...kt s.alam..gaji xdela lumayan tp bolehlah..keje wat marketing..kt situpon aku terpikir,,..drpada aku keje giler utk kayakan org lain baik aku kejelagi giler2 utk kayakan diri sendiri..sblm ke china tu aku dh fikir utk brentikeje..tp masa tu aku masih 50-50 lg..rasa jgk sayang nk brenti sbb keje mmg sshskrg..aku ckp kt sinar yg aku nk brenti keje..dia ckp..saya xsuruh dan sayaxlarang..lagila aku pening...xtido mlm di buatnya..hehehe...lagi pon masa tuaku mmg xde modal....tp aku nekad gak utk brenti keje..aku xnak makan gajilagi..aku mampu lakukan sendiri..Insyallah


seminggu sblm ke china...aku nekadutk cari modal...aku kikis sume harta benda aku...aku cuba pinjam dgn kwn2 tpsorang pon xbagi...masa tu mmg btl2 sedih..mengalir air mata di buatnya...dlmbyk2 kawan yg aku ada..yg aku tolong selama ni..sorg pon xcuba n xmampu tolgaku...tolong order barang dgn air liur ramaila...besarnya dugaan Tuhan masatu... sehari sblm pegi aku dpt kumpul bape rm jek..dgn duit tu aku beli brg2 ktsini...ms kat sini aku mmg cuak..aku balik msia dgn xde duit..ada cukup2 byrsewa umah jek..yg ada cuma brg2 yg hendak di jual..sampai jek msia aku allout..bjuang habis2san..bila terjatuh kejap..aku cpt bangun..mekasih pd sinar dankwn2 yg lain yg byk bg support..xputus2 bg support...

xtau aku nk balas canejasa korang...aku dah pilih jalan hidup aku..keluar air mata darah canesekalipon aku tetap kene melangkah ke depan..aku xleh pandang belakang lgdah..jatuh ke..merangkak ke..aku kene keddepan jugak... aku korbankan masatidur aku...biasanya bangun kul 9 tido kul 12...skrg ni...tido selepas subuhpastu kul 10 bangun balik...mmg sakit..tido xcukup..tp sume tu aku anggappengorbanan..xpela aku xcukup tido skrg..akan dtg nnt aku xnak xcukup tdo..dari bulan 7 aritu sampaila ke hari majlis taklimat hari tu..mcm tula hidupaku..ke hulu ke hilir..kadang balik kul 4 5 pagi..kdg2 terlajak jalan..kadang2sampai aku terlupa jalan nk ke umah aku..gilerr... dulu jumpa awek 2 3 kaliseminggu...skrg ni jumpa 2 minggu sekali belum tentu...hehehhe..sib baikmemahami.. hari jumaat sblm hari taklimat koperasi...pagi sampai petang akusetelkan keje koperasi n business sket..sampai malam dalam kul 10 aku cabut kepahang..urusan business dn keluarga..sampai sana dlm kul 1.30am....setelkankeje sampai kul 6am..xtdo...kul 6.30 aku cabut balik KL...terus ke IPVcheras...sampai lewat dlm kul 1030...mintak maaf..dh speedy tu..dgn mata yg dhxleh bukak...sakit kepala..tpaksa gagahkan diri jgk...

akhirnya tumbang jugakkat atas sofa lobi IPV tuh..dh mmg xtahan...nk bsembang ponxlarat..mintakmaaf..bkn xnak layan..tp mmg betul2 xlarat..rasa nk pitam..sibbaik ada partner yg blh handle brg2 aku masa tuh..tp aku rasa bersemangat masatu sbb tgk ahli2 bersemangat..bg komitmen utk hadir taklimat...semoga kitasama2 berjaya.. jangan hanya bercakap..bila ckp kene terus buat..jgn pandangbelakang lagi bak kata manaya...do or die bak kata sinar...sampai hari ni akupegang kata2 tu.. balik dr taklimat aku curi masa sket utk kuar releasetensen..gi eye on malaysia..bwk awek skali hehhehe...dah bminggu2 hidupxmenentu..tiap2 ari tdo kul 5 6 am..balik jalan2 aku gi hantar brg2customer..balik umah customer plak dtg smpi kul 5 am...pastu packing2barang...

kul 7 am terus gerak ke KLIA...kul 930 departure..nyaris2 xdpt blepassbb checkin lewat..sib baik mas..klu air asia alamatnya..berlari2 kambing akudgn sinar aku masa tu..dh lama xpecut 100 meter..semput n penat...nagasan jdsaksi hehehe... kul 2 sampai airport guangzhou...sampai umah sinar dlm kul4pm..mkn jap..pastu terus kuar beli barang..penat xhilang lg..sampai kul 10mlm..balik umah terus tido...huhh tido lena semalam..dah lama sgt xrasa nikmattido malam sebelum kul 12...terbangun awal plak hari ni..biasanya sinar ygkejut aku..hari ni aku plak yg kejut dia...hehhe..dia dgn dookie pon terkejutaku bangun awal..hehehe... hari ni 1 hari aku setelkan purchasing brg2 aksesoriwanita..sampai ke malam... balik umah td tkejut sbb sinar ckp ada thread pslaku..igtke thread psl aku dtg lewat masa taklimat n tido atas sofa..rupan2nyathread ni lak..rasa segan pon ada..sbb aku belum lagi berjaya...dan belum lglayak utk bercerita..pengalaman cetek..byk lg nk kene belajar..setiap hari akujumpa ilmu baru...terima kasih pd semua yg byk bg ilmu...

tiap2 hari dpt cabarandari sinar..ni kali ketiga aku dtg amik brg kt sini..maybe mggu depan dtg lg...alhamdulillah bisnes aksesori ni bagus setakat ini..moga2 berpanjangan.....do or die or run...tu jek aku blh cerita..aku harap kita semuaberjaya...jgn hanya bersemangat sekejap jek...aku sedih bila tgk kwn2 yg mula2mmg bsemangat giler2..pastu senyap terus tido dilamun mimpi indah...ayuhbangkitlah rakan2... balik mesia dh xleh nk join forum sgt..jadualpadat...sekian saje setakat ni..usahawan kerjaya pilihan...gudluck...

p/s : aku harap wineps berjaya 1hari nanti...^l0_0l^..teruskan hasrat anda utk brenti keje...nekad n tekad..semoga berjaya

No comments: