Friday, June 15, 2007

Baby kene kacau

sbb citer ttg baby kena kacau nie berselerak skit..so, nk letakkan dlm satu tajuk jer..kot2 boleh buat panduan untuk yg lain.....

soulha mula baby kita dulu yer...first baby lahir kt egypt..kt sini..tk taulah bkn nak ckap besar..bolehlah tahan skit dr msia..aku minta2 dijauhi benda2 cam gini..yg penting jng tunjuk depan aku sudahlah..
kalau kt msia masuk maghrib jer..habis pintu tingkap tutup..clear...klu kt mesir nie biasa jer..ada yg stay lg...walaupun azan mendayu2..kadang2 tk tahu malm ker siang..tambah2 time summer...orng kata mlm tu sunyi..kt sini setiap masa bising.....

nk jadikan citer..masa aku dlm pantang first baby nie..klu tk silap 2minggu gitu..hubby kuar daerah ada hal penting tinggallah aku dng member...ptng tu ada member hubby dng wife dia dtng rumah kt2 mghriblah,wife ada hal dng member aku nie....

masa bukan pintu..kebetulan member dlm bilik air..aku tengh dukung baby..jemput jer msk..oelh kerna hubby tkder tk tahu nk wat ape dia minta baby 2nd dia tengok..
wife dia kt dlm bilik aku..masa tu baby ok jer tkder apa2..dalm sejam lebih kurang dia balik..

cam biasalah....mula anak ku jerit2..sudahlah..dh hubby takder..kwn aku period plak..aku dok dlm pantang nk baca pun badan masih tk suci...jerit2 kecap2 terkejut..cam nampak benda jer...pandng kot tingkap...
kalau kt sini..klu dok dlm rumah jiran mmg tkder dengr apa2 dh..lgpun nk bagitau kt arab nie..pun bkn dia percaya sngt..aku ingat kembung ker..tp tkder mcm kembung pun....
kwn aku...leh dukong baca gak skit2 cuma tk berani nk pegang quran jerlah...

sampai lh ketengh mlm serak dh sora budak tu..tk semena2 rasa cam ada kekuatan jer sedih tengok anak camtu....aku gie kt telinga baby...aku ckp perlahan2lah..ko kalau berani..mai kat aku..jng dok gatai kacau anak aku...dia bukan tau apa2..pas jer ckp camtu..terus baby senyap letih sama kot..termasuklah aku terus jer tertidur...mlm tu apa lagi..time aku tidurlah dia mari..mula2 tarik kaki..aku diam jer..pastu aku dpt rasa dia dtng kt sebelah...kepala botak mcm anak aku jg sbb baru jer bercukur..sebesar budak 2 thn gitu nk gigi kt tengkok aku..gigi dia halus2 tajam..apalagi aku pegang kepala dia terus baca ayat qursi..habis jer baca rasa cam angin kaur kot tingkap..terbang..

jaga jer dr tidur..terketar2 nk kejut member kesian kt dia letih jg..apalagi terus abik quran letak bwh bantai aku dan baby..mlm tu mmg tidur berlampulah....

ehh panjang gak noo..nanti kita sambung palk aar..ada lg tunggu.......

haa..nk citelah nie..smlm citer pun lewat dh aar..sana mesti dh pagikan..oklah sambung...

bangun pagi tu aku citerlah kt member..dia terkejut beruklah sbb dia ada rasa juga..cam budak kecil lompat2 atas katil..dia buat bodoh jerlah..mungkin aku yg terkena sbb ckp besar sngt kot..tp cam biasalh ibu nie..cam kt forumer yg rumah dia ada "benda" tu..bila baby yg digangu mau hangin gak mak dia..

balik jer..hubby terus citer..nasib baik sari jer dia pergi...sblm hub balik punya dok pk naperlah bdk nie..rumah nie ker..klu rumah nie ok jer..tkdr lah bunyi apa2..lg pun naper skrng baru nk gangu..pas tu hub ada tanya ada sapa2 dtng rumah tk...citerlah....apalg sound habislah ..tp bkn kt member dia aku yg kena..sbb bagi baby.....loor aku plak yg kena sapa suruh dtng maghrib..

rupa2nya..bila citer nie sampai satu mulut kemulut..tp bukanlah citer buruk2..cuma bagitau jerlah..maklumlah suasana sini cam aku citerkn..
aku dpt tau member hub wife..dan anak dia..terkena penyakit ganjil....kesian diorng rupa2nya rumah yg disewa tu ada benda..cam dlm dtng kt aku tu...oleh sbb..aku kuat semangat..benda tu tk dpt kacau kitaorng semua..nie kata seorng utaz yg berubatlah...mungkin benda tu ikut diaorng sama masa dtng rumah....nasib baiklah tk stay terus kt rumah aku.....kesimpulannya...jnglah dtng waktu senja rumah orng ada ank kecil nie.....

nabi sendiri pernah bgitau..waktu2 nie syaitan berkeliaran..msk dlm rumah dan kunci tingkap pintu..masaalahnya dah suasana sini...tengh azan pun dok sepak bola siaran langsung lg..klu kt msia maunya kena kutuk...

ok nie citer..anak 2nd plak (boy).... dia nie..kecil2 good boy sungguh..bagi makan cukup..klu tk ckup pun tkderlah melalak..eek eek skit2 gitu jer...
cuma satu jerlah..takut air..kalau mandi maka terdengarlah suara2 mancho dia satu kpng..semua orng tau anak ku tengah bersiramlah tuu...semua orng kata dia nie mmg baik sungguh...

satu mlm kt kpng aku..nie kt msialah...masa tidur tkderlah rasa seram sejuk ker apa ..mcm biasa..hub tkder dia kt sini (mesir)..

..tetiba hero aku nie terkejut..teriak meraung2 masa tu jam 12 mlm lebih gitulah..adikku belum tidur tengok TV..mak pak aku baru jer msk tidur.. boleh kata..rata2 jiran sblh rumah pun tidur ayam lagi..maka hero aku nie siap jerit2..cam aku katalah ...budak baik..tiba2 nangis..yg aku celapak bangun nampak ada benda hitam legam kuar dr bilik..badan aku mengembang tengkuk semualah..adik aku yg dok dpn tv pun nampak.sekilas jer... tv kt dpn bilik aku....

..jiran2.. 3-4 buah rumah dtng penuh rumah aku..cam pesta lah palk dng penangan suara ank aku tengah2 mlm..semua yg ada suruh aku pergi rumah mertua abang....bomoh kt kpng nielah..
time kata nk bawa berubat dia kt bomoh ANJANG tu..ank aku terus diam..umur baby baru 3bln masa tu..bila dia dh diam ingat cancel jerlah.t...tp diaorng suruh pigi jg..tengh dok bersiap.. rasa berat sngt bdn nk melangkah pergi..aku pun bacalah apa yg patut...sampai rumah njang citerlha kt dia..tadi ngis tk mau2..skrng ok plak..dia kata biasalh....
dlm pada tu dia suruh aku picit kaki baby..slow2 gitulah sambil2 nyusu..njang msk dlm sembahyang sunat..dan picit segala sendi baby..apa lg merauang2 budak tu palk disusuli dng suara garau..ehhh takutlah aku..apa nie ....ayah aku ada kt sebelah pun terkejut..pas selesai sembahyang anjang bagi air..dng sirih pinang gitu jer..sembur keliling bilik ngan rumah..katanya ada benda tumpang lalu....wallahualam

Tapikan sejak dari kejadian tu..baby boy aku nie..cam hilang semangat..kecap2 takut..klu dia takut suatu benda biasalahkan budak kecil ..cam bayang dia ker benda pelik ker..pucat lesi....pernahlah waktu maghrib masa tu kt mesir nie..dia keras lembik muka habis biru2..sbb apa aku tk tau..tp adalah kerusi terbalik..sama ada terkejutkerusi tu jatuhi..atau kerusi terbalik sekali dng dia masa jatuh....aku tk perasan.. sbb tengah bersiap nk solat....nasib baik kakak dia dtng.. bagitau yg adik tidur tp keraslah..nasib tergerak pie tengok....aku gabra gila..past2 dng hubby tk sedar juga..last2 kuasa yg ada..aku tungagngkan boy aku nie,,aku tepuk belakang dia panggil nama dia..sebut allah selawat..kt telinga..dia sedar balik..alhamdulilah...
nie berlaku rumah lamaku..

satu lagi kt rumahnie. maghrib jg..tup2 terkejutkan apa tk tahu sbb smua membelakangi dia tp dngr dngar suara..eeeeeeeh gitu jerlah..kalis2 tk gerak dh..aku buat cam duu jg tunggang2kan kepala kt bawah..kononnya nk bagi darah tu turun..nthlah betoi ker tk...sbb pucat sngt cam tkder darah..tp jantung lemah sngt...pas2 pd tu ok....
tp tkderlah takut...cuma cam terkejut cam mamai baru bangun dr tidur.......

jadi nk tanya pendpt kekawan apa yg perlu buat aar..nk berubat pulihkan semangat ker..tp skrng dah tk jerit2 keras satu badan dah..
cuma,bila dia takut..cam salak anjing ker,jantung dia alamak kuatnya...dan mesti dia pucat lesi..
pernahlah aku denagr orng tua kata anak nie selagi tk luruh gigi susu dia..ada sejenih sawan..sama ada sawan kudis/bisul sawan tarik ker.....ornag kelantan kata KENAN ker apa ntah...,
nthlah nk ckp camner..klu sawan berlaku kekerapan juga..nie selang setahun..setiap kejadian..dah pigi chek dekat doktorr...ok boy sihat....alhamdulilah

tp skrng budak yg jurus dulu tulah..paling teramat jurus maklumlah herokan...dhlah nk jentik sngt2 pun risau..kkotnye terkujang plak..aku palklah yg terjerit2 cam pelesit.........pening2

skang ni…saya nak cite pasal datuk saya sebelum saya pindahkan ke blog saya 1 lg…namenye Yahya Bin Sulong…Orang memanggilnye Pok Yo(Dlm bahasa Kelantan)…Orangnye berkulit hitam manis…masa saya kecik2 dulu rupe datuk saya macam P. Ramlee…Datuk saya adalah peminat P.Ramlee no. 1….

Tetapi masa arwah datuk masih ade ramai ahli kalangan keluarge lebih menyukai nenek saya…kami memanggilnye Chek…Die masih hidup lagi…x silap saya umurnye 80 lebih…Chek pandai berurus niaga bersama datuk saya…datuk dan nenek seorang peniaga yang disegani dan dikenali…sehingga dapat membawa adik beradik saya umrah beberapa kali…

Saya masih teringat akan kereta2 datuk yang penah beli dan tukar…Valkswagen masa saya berumur 8-10 tahun…kemudian datuk bertukar pula kepada Van nissan vannette…sehingga saya sekolah menengah form 3-4 datuk telah memakai pula kereta iswara…dan yang terakhir ialah kereta Honda Civic…dan kereta honda civic masih ade kerana nak jual pun susah nak tukar name sebab datuk dah meninggal…apa yang saya igt datuk membawa kereta dengan perlahan sehingga saya rase x sabar…hehehe…

Datuk telah mengalami kerosakan buah pinggang dan usus…lama juga datuk menderita sehingga telah menghembuskan nafasnya yg terakhir…mungkin kerana rokok yang telah dihisapnya atau penyakit tua itu sendiri…

“Datuk…sekirenye datuk masih ade saya masih ingin memohon maaf di atas segala kesilapan yang lepas…”,

No comments: